פיתוח היצירתיות

 

פיתוח יצירתיות עוסק בשינוי תבניות חשיבה,  הרחבת מנעד ההתנהגויות והזזת גבולות, וכולל לקיחת סיכונים . פיתוח יצירתיות יתן כלים שיבואי לידי ביטוי בעיקר במצבים לא מתוכננים כמו: פרזנטציה, הרצאה, משא ומתן, פגישת עסקים, ראיון- כמראיין וכמרואיין –  וכו'. ככל שנהיה יותר בטוחים בעצמנו ומיומנים – כך יהיה לנו יתרון על הקהל ועל הפרטנרים, נוכל להוביל ולהשפיע על מצבים ואנשים.

יצירתיות היא אחד משרירי התנהגות ומהווה מרכיב חשוב בכישורי התקשורת וההשפעה. אלו הם כישורים אישיותיים פנימיים הממוקמים בעולם הרגש ובאים לידי ביטוי בהתנהגות ובנוכחות.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

איך לומדים פיתוח יצירתיות ?

על מנת לפתח את שריר היצירתיות נדרשת פעילות למידה מנותקת מהחיים, ומשלמדנו והפנמנו יכולת זו היא מועברת  בדרך ישירה ואוטומאטית, ונטמעת, ללא כל מאמץ כחלק מהפעילות היום-יומית שלנו. נפעל אחרת כאשר אנחנו משתמשים בשריר זה.

 

יצירתיות – היצירה של כל אחד היא בלעדית וחד פעמית ונובעת מעולם הדמיון והחוויות הייחודיים שלו. הדמיון הוא אינסופי, מלא, מעניין ומרתק. רצוי להתחבר אליו ולהשתמש בו ככל האפשר.

אותנטיות – כל אדם הוא ייחודי, בלעדי וחד פעמי, ולכן מעניין. להיות אותנטי משמעו להיות נאמן לעצמך, לעשות את הדברים בדרך הבלעדית שלך. לא לנסות להיות כמו האחרים, כמו כולם, לכן צריך להאמין ולסמוך על עצמך.

משך הקורס - 8 מפגשי בוקר, 5 שעות בכל מפגש

 

פיתוח יצירתיות דרך אימפרוביזציה - 

אימפרוביזציה היא ענף באומנויות הבמה שהמאפיין שלה: ההופעה נוצרת כאן ועכשיו. אימפרוביזציה זה לעבוד עם מה שיש, ליצור מכלום,

זה תהליך ודרך לעשות את הדברים בדרך יצירתית ואותנטית..

הכלי העיקרי שעומד לרשות האימפרוביזטור הוא קודם כל הדמיון שלו, משם ישאב את החומרים לעבודה,

בהמשך יביא אותם לבמה בדרך הספונטאנית והאותנטית שלו, שהיא מהות היצירתיות.

ההתנסות באלתור מאפשר להתנסות, בתוך סביבה בטוחה ולא שיפוטית, ב'לטעות' מבלי לסכן את עצמנו כמו בעולם האמיתי. ככל שנאפשר לעצמנו להעיז ולתרגל כך נוכל ללמוד על התגובות והיכולות שלנו במצבי אי-ודאות של ממש, ולחזק את הביטחון במשאבים הפנימיים שלנו.

פיתוח יצירתיות תיתן כלים שיבואי לידי ביטוי בעיקר במצבים לא מתוכננים ומוגדרים מראש כמו: פרזנטציה, הרצאה, משא ומתן, פגישת עסקים, ראיון- כמראיין וכמרואיין –  וכו'. ככל שנהיה יותר בטוחים בעצמנו ומיומנים – כך יהיה לנו יתרון על הקהל ועל הפרטנרים, נוכל להוביל מצבים ואנשים לכיוון שמתאים לנו. ככל שאנו יותר נינוחים, יצירתיים, זריזים בקליטת מצבים ואירועים, כך נגיב טוב יותר למצבים בלתי מתוכננים, הפתעות., ונוכל להיות ביתרון על הסובבים אותנו..

 

הכלים והמרכיבים של האימפרוביזציה הם:

  1. PLAY – לשחק  –  כמו ילדים, להיות במעורבות והתמסרות מלאה למה שקורה עכשיו וקורה כאן. להיות נוכח ברגע.

  2. Let Yourself Fail – הרשה לעצמך להיכשל -, לא רק להיכשל אלא להסכים להיכשל, לתת לעצמך… פחד מכישלון משתק, ברגע שמשחררים – משתחררים מהפחד.  כשלון לא עושה אותך מפסידן (Looser).

  3. LISTEN– הקשבה – להקשיב עם כל הנוכחות תוך מוכנות לשנות דעה וקונספט. בדרך כלל אנחנו מקשיבים עד שמצאנו נקודה שנוכל להגיב.. בהקשבה מלאה אנחנו מוכנים לשמוע, לקבל רעיון, להוסיף משלנו, לקבל עוד רעיון וכך נוצרים  שיתוף פעולה ומקום לשינוי.

  4. SAY YES  – להסכים – כשאומרים כן ומסכימים יש התפתחות והתקדמות של יחסים ומצבים. סדרה של "כן" תוביל אותנו בדרך משותפת למקומות מעניינים ומרתקים בדרך משותפת, שהיא של שנינו ולא של אף אחד מאיתנו… אמירת "לא" עוצרת וחוסמת כל תהליך של תקשורת והתפתחות.

  5.  YES AND כן..ו-… – להסכים ולהוסיף משהו משלי. כאילו נחנו בונים מגדל משותף מלבנים. כל אחד מוסיף את הלבנה שלו וביחד בונים משהו משותף.

  6. PLAY THE GAME – שחק את המשחק. כשיש חוקים, נתונים, מסגרות ומגבלות אפשר לשחק. לעבוד עם הנתונים ועם החוקים. החוקים והמסגרות נותנים לנו חופש לאלתר, וגם להיות יצירתיים תוך שאנחנו משחקים בתוך המסגרת או שוברים אותה ויוצאים ממנה.

  7. RELAX AND  HAVE FUN – שחרר ותיהנה – לאפשר לעצמך לשחק משחק שיאפשר לך ליהנות ממנו וליהנות מהחיים, בכל התחומים: עבודה, משפחה, חברה וכו…

האלתור נותן כלים לפיתוח יצירתיות:

 להגיב בספונטאניות – להוציא החוצה ולבטא  את הדבר הראשון שעולה במוחי ובדמיוני, זה גם הדבר הכי מעניין, הכי נכון.

גם אם לי זה נראה פשוט ובנאלי ולא מספיק טוב, בשביל האחרים זה הכי מרתק.

להגיב במקום לחשוב. להיות בגוף ולא רק בראש. חווים ומחזקים את היכולת שלנו לתגובה מתוך אימפולס

לקפוץ למים = להגיב בלי להתעכב על מחשבות מיותרות (ומגבילות). היכולת להיות נוכח בלי לחשוב על כל צעד שלך. פשוט לאפשר לאינטואיציה/לרגש/למשאבים היצירתיים לשלוף תגובה וללכת על זה. הרעיונות באים מטבעם כשעושים להם מקום ומאפשרים להם לבוא… והם באים!

הצנזור חוסם פיתוח יצירתיות

לשים בצד את הצנזור –מה ש"תוקע" למעשה את הזרימה המילולית הוא מנגנון ה"בקרה הכרתית", שאיתו מתמודדים באימפרוביזציה ובחיים. זהו מנגנון צנזורה פרטי, שמשפיע על הזרימה והחסימה ואומר לנו מה אסור ומה מותר לומר, ואם נגיד משהו "לא במקום" –  זה עלול "לסכן" אותנו… אני עלול לומר משהו שיגרום לקהל לחשוב עליי דברים, אני עלול לומר משהו שיביך אותי, או שאני לא אצליח…

החסם הגדול ביותר לספונטאניות, לפיתוח יצירתיות ולאותנטיות הוא הצנזור, שמופיע בכל פעם שיוצאים מהשגרה המקובלת, יוצאים מהאזור הנוח והמוכר ולוקחים סיכון. תפקידו של הצנזור לשמור עלינו, ואנחנו מכבדים פעילות ותפקיד אלו, אולם בזמן תהליכי פיתוח יצירתיות עלינו "להרדים" את הצנזור שלא יפריע וייתן קצת חופש לפרוץ גבולות.

להסכים, לא לחסום רעיונות שלך או של אחרים. יש לנו בני האנוש נטייה לרצות לשלוט במה שקורה ולנסות להשפיע על מהלך העניינים כדי להבטיח שזה יהיה כמו שאנחנו רוצים, כמו שצריך. נטייה זו עלולה להגביל אותנו ואת הדיאלוג שלנו עם הפרטנרים נטייה זו חוסמת יצירתיות כיוון שאינה משאירה הרבה מקום לאי-ודאות וחיפוש.

להגיד "לא" בא מתוך צורך לשליטה, בטחון ותחושת כוח. לשמוע "לא" מאד לא נעים וחוסם תקשורת

להגיד "כן" בשמחה מזמין תקשורת טובה. להגיד כן ו- להוסיף נתון משלי, לקבל כל נתון ולזרום איתו, תורמת ליצירתיות ולהגיע ל"סיפורים" משותפים מרתקים ומפתיעים שלא יכולנו להגיע לבד.

כאשר מפתחים רעיונות ביחד ורוצים להיות יצירתיים, יש להשתמש במנגנון זה: לקבל כל רעיון שבא מהפרטנר או החבר בצוות, להסכים איתו ולהוסיף משלי ואם זה בקבוצה אז מכל החברים. זה יכול להגיע למקומות לא הגיוניים, אבל אנחנו יודעים שרעיונות לא טובים מתים מעצמם. לעומת זאת אם נעבוד בדרך זו יתכן שנגיע לרעיונות יצירתיים וחדשים פורצי גבולות..

פיתוח יצירתיות מתחילה בשינוי תבניות חשיבה ופעולה

תבניות

התבנית הפיזית המתבטאת בשפת הגוף היא בבואה של התבניות שיש לנו במוח. לפיכך אם נצליח לשנות את התבנית הפיזית, במנח ופעולת הגוף – זה ישפיע על המוח,

תבניות מתקבעות עם הזמן, מתוך נטייה לשמר את מה שמוכר ונוח , וכך בכל סיטואציה, גם אם היא חדשה אנחנו נוטים לחזור לאזור הנוחות, המקובע ולחזור על דפוסי התנהגות מוכרים. תופעה זו גורמת לנו להיות מקובעים ולא מאפשרת גמישות והתחדשות.

על מנת להתפתח ולהתחדש בתחום זה יש לנסות לשנות ולפרוץ תבניות פיזיות, כי זה מוחשי, ברור ויותר קל. פעילות זו תשפיע על פעילות המוח .

על מנת לפתח את היצירתיות מתנסים   ביצירת תבניות ושימוש בהן בעזרת הדמיון והרגשות.

הדמיון  הוא עשיר ואינסופי. כשמאפשרים לו להשתתף הוא מביא עושר פעולות, לכן, לפני העיסוק בתבניות יש לשחרר את הדמיון ולהזמין אותו להשתתף בפעילות.

הפעולה הפיזית, בגוף ובתנועה מעוררת תחושות ורגשות, ואלה, בשילוב הדמיון פותחים ומפתחים את מקור / מאגר היצירתיות.

התבניות: התבנית היא הנתון איתו עובדים. כשיש נתון ושומרים עליו, זהו העוגן, הבסיס להתפתחות ויצירתיות. כשיש מסגרת וגבולות ברורים ניתן לצאת מהם ולפרוץ אותם.

עבודה עם נתונים היא יכולת חשובה בתהליכי פיתוח יצירתיות. לקבל כל נתון ולהשתמש בו בנאמנות מלאה וללא חריגה, להוסיף לו מבלי לשנות אותו,  תורמת לפיתוח היצירתיות והגמישות המחשבתית והרגשית , ליכולת ההופעה והתקשורת.

לקבלת פרטים נוספים ולרישום לקורס, אנא מלאו הפרטים הבאים:

צפה בסרטון בו

מדברת בתיה על פיתוח יצירתיות 

מועד הקורס הקרוב

ימי שני בוקר החל מ 22/10/18

ימי שישי החל מ 26/10/18

ימי חמישי בוקר החל מ 25/10/18

​© 2016 האתר הוקם ע"י משרד Digital Face - ניהול מדיה חברתית

  • w-facebook
  • YouTube - White Circle
ביה"ס סטייג' - במה למנהיגות